KUALA
LUMPUR: Mekanisme yang akan diperkenal oleh kerajaan mengenai rebat telefon
pintar untuk belia perlu juga mengambil kira kemampuan dan kepentingan golongan
berkenaan, kata Persatuan Pemilik Telefon Bimbit (Perbit).
Presidennya
Mohd Ali Ibrahim berkata ini bagi mengelak belia daripada terpedaya dengan
penjual telefon yang tidak bertanggungjawab selain terlebih berbelanja untuk
telefon mereka.
Selain
berkata skim itu akan menggalakkan lebih ramai belia beralih menggunakan
telefon pintar, beliau turut menyamakan inisiatif berkenaan sebagai
"terjun ke laut tanpa mengetahui kedalamannya".
"Persoalannya
sama ada akhirnya mereka mampu membayar bil setiap bulan. Kita berharap masalah
yang timbul dari permohonan kad kredit satu masa dulu, bila institusi kewangan
menawar kad kredit kepada pengguna dan menyebabkan sesetengah mereka yang tidak
berupaya mengawal perbelanjaan mereka menjadi bankrap, tidak akan berlaku dalam
kes rebat (inisiatif) ini.
"Kita
tidak mahu melihat bil telefon menjadi sebahagian besar gaji danperbelanjaan
belia-belia ini," katanya kepada Bernama.
Oleh itu
Mohd Ali mencadangkan pakej tersebut mengehadkan perbelanjaan itu kepada jumlah
tertentu setiap bulan.
Beliau
berkata syarikat telekomunikasi yang terlibat dalam projek berkenaan perlu menawarkan
terma dan syarat yang jelas caj perkhidmatan mereka.
Mohd Ali
berkata untuk mengelak salah guna, hanya syarikat telekomunikasi yang berwibawa
perlu dilantik menyertai program berkenaan. –BERNAMA/mStar