Seorang
Ulama seharusnya bersikap tawaduk dan rendah diri tetapi berani mempertahankan
perkara yang benar dan hak.
Apabila
dikritik atau dipersoal tindakannya, seorang Ulama tidak akan melatah atau
marah, sebaliknya akan memperjelaskan keadaan sebenar dengan tenang dan yakin
atas kebenaran yang diperkatakannya.
Namun,
sifat-sifat wajib seorang Ulama ini tidak terdapat dalam diri ulama-ulama PAS.
Mursyidul
Am PAS sendiri, iaitu yang dianggap penyokongnya sebagai ulama tahap tertinggi
di dalam parti itu, dan di dalam negara atau mungkin juga dunia, cukup terkenal
dengan sifat yang bertentangan dari sifat-sifat di atas.
Nik Aziz
amat terkenal dengan takbur, riak dan sering marah siap dengan memaki hamun dan
mencerca sesiapa yang mengkritik atau mempersoalkan tindakannya.
Begitu juga
dengan Presiden PAS, iaitu Dato’ Seri Hadi Awang yang juga berkongsi sifat yang
sama. Lebih buruk lagi, Hadi Awang juga nampaknya seorang yang pengecut apabila
tidak berani tampil memberi respon terhadap isu Amanat Kafir yang difatwakannya
sendiri hampir 3 dekad lalu.
Walaupun
sudah berhari-hari isu ini ‘dipanaskan’ semula oleh media-media perdana, tetapi
Hadi Awang masih membisu hatta langsung hilang dari ‘radar’.
Majlis
Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah pun membuat teguran
rasmi melalui surat terhadap Hadi Awang.
Surat
tersebut dikeluarkan setelah bermesyuarat bersama beberapa tok guru pondok
serta Mufti dan Timbalan Mufti Kelantan. Mesyuarat tersebut menggariskan 8
perkara yang membuktikan bahawa fatwa Hadi Awang itu telah membawa kepada
kepercayaan sesat di kalangan masyarakat, antaranya:
8 perkara dalam amanat Hadi
— percaya bahawa tidak sah solat yang diimamkan orang UMNO,
—
percaya bahawa haram makan sembelihan orang UMNO,
—
percaya bahawa tidak sah pernikahan yang dijalankan
oleh kadhi atau imam yang dilantik UMNO dan pasangan yang
terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera
terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera
—
percaya bahawa terfasakh pernikahan dengan pasangan
yang menyokong UMNO
—
percaya bahawa jenazah orang UMNO tidak perlu
disembahyangkan sepertimana orang kafir atau murtad
—
percaya bahawa tidak boleh membenarkan orang UMNO
melakukan sembahyang jenazah ke atas orang PAS/Islam.
—
percaya bahawa tidak boleh mengebumikan orang UMNO di
tanah perkuburan Islam
— percaya bahawa ibadah orang UMNO tidak diterima
Allah SWT.
Pihak PAS
berusaha menolak dan menutup isu ini dengan alasan ia telah basi, namun soal
syahadah dan akidah, soal hubungan suci suami isteri, hubungan darah daging,
soal kesinambungan hidup serta kehilangan nyawa, serta soal murni perpaduan
ummah dan masyarakat setempat, tidak mungkin basi kerana ia bukan sahaja
membabitkan dunia, tetapi merupakan soal rohaniah yang bakal dibangkitkan di
akhirat kelak.
Jika Hadi
Awang ingin terus berdegil menafikan yang Amanat beliaulah yang menjadi punca
segala kesesatan tersebut, maka beliau wajar tampil menjelaskan siapakah yang
sebenarnya yang perlu dipersalahkan dalam perpisahan pasangan suami isteri
akibat percaya yang pasangannya kafir? Siapa yang perlu dipersalahkan apabila
hati ibu atau bapa hancur, dan akhirnya meninggal dunia dalam keadaan anak-anak
sendiri menuduh mereka kafir?
Dan siapa
yang perlu dipersalahkan apabila anak-anak yatim Memali kehilangan bapa kerana
bapa mereka percaya yang mereka berjihad menentang orang-orang kafir?!
Apakah Hadi
Awang ingin berkata bahawa penyokong-penyokong PAS sendiri yang bersalah kerana
terlalu bodoh sehingga ‘tersalah tafsir’ amanatnya? Jika ya, beliau tetap
bertanggungjawab untuk tampil menjelaskan apakah tafsiran yang sebenarnya.
Justeru,
penyokong-penyokong PAS wajib menyeru Hadi Awang agar keluar dari persembunyian
dan berhadapan dengan amanatnya sendiri sebagai anak jantan kalaupun tidak
sebagai seorang ulama.
Penyokong-penyokong
PAS perlukan satu kepastian sama ada untuk terus berpegang kepada amanat
tersebut dan bahawa 8 perkara di atas adalah wajar, tepat dan benar – ataupun
tidak.
Adalah
tidak wajar bagi Hadi Awang untuk terus membisu membiarkan penyokong-penyokong
tegarnya yang terlibat, termangu-mangu bertanya kafir atau tidaknya ibu mereka
yang telah meninggal dunia atau isteri mereka yang telah diceraikan sebegitu
lama?
Atau apakah
tuduhan kafir itu telah berbalik kepada diri mereka sendiri, sepertimana pesan
Rasulullah SAW: “Barang siapa berkata kepada saudaranya, Hai kafir! maka
kalimat itu pulang kepada salah seorang dari keduanya,jika kekafiran itu benar
ada,jika tidak,maka kekafiran itu berbalik kepada diri yg mengucapkannya.” – Perak
Today
No comments:
Post a Comment