KUALA
LUMPUR: Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan sedang dalam proses
memantapkan peraturan sedia ada untuk memantau penyiaran iklan di televisyen dengan
lebih berkesan.
Timbalan
Menterinya, Datuk Joseph Salang berkata pada masa ini peraturan supaya semua
iklan yang ingin disiarkan di televisyen tempatan perlu mempunyaisijil
perakuan, masih diguna pakai.
"Garis
panduan perakuan filem iklan buatan Malaysia masih menetapkan bahawa setiap
iklan perlu ada Sijil Akuan Iklan Buatan Malaysia (Sijil MIM).
"Sijil
ini hanya dikeluarkan untuk iklan yang diterbitkan oleh penerbit iklan tempatan
sahaja. Iklan buatan luar pula boleh digunakan sebagai foreign footage (kakian
asing) dengan tidak lebih 30 peratus (dalam iklan yang ingin disiarkan),"
katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan2013 di Dewan
Negara, Khamis.
Dalam pada
itu, Salang menegaskan tidak timbul isu berat sebelah dalam pembahagian slot
persembahan di Istana Budaya kerana ia telah ditetapkan pada kadar 70 peratus
bagi artis tempatan dan bakinya untuk artis antarabangsa setiap tahun.
Salang
berkata persembahan yang hendak diadakan di Istana Budaya harus mengikut garis
panduan yang ditetapkan seperti berkualiti tinggi, skrip bermutu,penerbit
berkemampuan, mempunyai tarikan khalayak dan sesuai dengan skalapentas.
"Istana
Budaya juga berkecuali dalam isu bayaran artis dan tiket. Bayaran artis
merupakan hasil perbincangan terus dengan penerbit, manakala harga tiketyang
tinggi melibatkan artis antarabangsa adalah disebabkan kos produksi yangtinggi
dan kurang mendapat tajaan," jelasnya.
Salang
turut memaklumkan Dewan Negara sejumlah RM20.3 juta telah diluluskan melalui
tiga dana perfileman di bawah Perbadanan Kemajuan Filem NasionalMalaysia
(Finas) sejak 2006 hingga 30 Nov lepas.
Tiga dana
itu ialah Dana Filem Kenegaraan, Dana Filem Animasi dan Dana FilemKesan Khas
Komputer (CGI). –BERNAMA/mStar
No comments:
Post a Comment