KENAIKAN KADAR TOL: PEMEGANG
KONSESI PROJEK LEBUH RAYA PERLU DAPATKAN MAKLUM BALAS PENGGUNA
KUALA LUMPUR - Ulasan Datuk Seri Abdul Wahid Omar bahawa
pemegang konsesi projek lebuh raya baharu perlu membuat kaji selidik terlebih
berapa jumlah yang sanggup dibayar pengguna bagi kadar tol baharu merupakan
satu langkah yang wajar.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata arahan
kerajaan tersebut akan membantu menentukan penerimaan pengguna bagi kadar lebuh
raya baharu.
Dengan kata lain, sesebuah syarikat yang melaksanakan projek
perlu menjalankan kaji selidik tapak terlebih dahulu tentang kesanggupan
pengguna untuk membayar sekiranya lebuh raya dibina.
Langkah itu akan memastikan kadar tol yang ditetapkan
kerajaan merupakan kadar yang mampu dibayar oleh rakyat.
Lebuh raya baharu juga boleh menjadi alternatif kepada lebuh
raya sedia ada.
Bercakap pada sesi taklimat mengenai ekonomi kepada media di
sini, hari ini, Abdul Wahid menjelaskan bahawa beliau merujuk kepada pemegang
konsesi lebuh raya baharu yang melaksanakan projek yang juga akan menjadi
alternatif kepada lebuh raya sedia ada.
Kaji selidik tapak yang dikendalikan oleh syarikat yang
melaksanakan cadangan lebuh raya baharu bagi pengguna yang menggunakan Lebuh
Raya Damansara-Puchong (LDP) menunjukkan bahawa mereka bersedia membayar jumlah
premium bagi laluan alternatif.
Ini bermakna apabila pengguna sanggup membayar jumlah
premium, barulah cadangan Lebuh Raya Kinrara-Damansara boleh diteruskan seperti
yang dirancang kerana ia akan menyediakan alternatif lebih pantas dan efisien
kepada trafik LDP yang sentiasa sesak.
Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex) sejauh 13 kilometer itu
akan menghubungkan persimpangan Damansara–NKVE Lebuh Raya Lembah Klang Baharu
di bahagian utara ke Bandar Kinrara di selatan.
Lebuh raya ini dijangka dibina sama ada bagi asas bertingkat
atau di bahagian bawah dan memperkenalkan laluan alternatif efisien bagi lalu
lintas menghala ke arah utara atau ke arah selatan di Lembah Klang. Ia juga menyediakan
hubungan ke lebuh raya sedia ada bagi penyuraian trafik efektif di Lembah
Klang.
Abdul Wahid berkata, Kidex akan menjadi projek prasarana yang
dimajukan oleh sektor swasta kerana kebanyakan bahagian adalah yang bertingkat.
Justeru itu penting bagi pemegang konsesi baharu untuk
menentukan daya majunya berdasarkan kepada kuantiti trafik dan maklum balas
pengguna sebelum menyerahkan cadangannya kepada kerajaan.
Kesudahannya, kadar
tol dalam perjanjian konsesi akan menjadi apa yang sanggup dibayar oleh
pengguna. – Bernama
Sumber: Sinar Harian
No comments:
Post a Comment