Friday, May 11, 2012

DAKWAAN FERNANDEZ ANCAM EKONOMI NEGARA

Tuduhan Malaysia tak selamat bagi pekerja asing tak berasas

KUALA LUMPUR: Dakwaan Pengarah Eksekutif Tenaganita, Irene Fernandez bahawa Malaysia tidak selamat untuk pekerja asing dan mengamalkan diskriminasi boleh mengancam ekonomi negara.

Sebagai negara yang masih bergantung kepada pekerja asing, ia boleh memberi impak negatif kepada pelbagai industri, selain membantutkan industri baru, sekali gus meningkatkan penggangguran dan menyebabkan ekonomi tidak berkembang.

Berikutan itu, Pengarah Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia Datuk Sheikh Yahya Sheikh Mohamed, menyelar kenyataan Fernandez yang disifatkan berbahaya dan bercanggah dengan dasar serta undang-undang negara.

Beliau berkata, tuduhan itu tidak berasaskan fakta kerana daripada aspek perlindungan pekerja asing, pihak berkuasa sentiasa bekerjasama memastikan majikan yang ingkar dan melakukan kesalahan dikenakan tindakan undang-undang.


KD: Agaknya apakah reaksi Irene Fernandez apabila kebanyakan pihak membantah/tidak bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan beliau, berbanding menyokong.. pastinya semua ternanti-nanti respons balas dari beliau..

No comments:

Post a Comment