Friday, June 15, 2012

AKADEMI UNDANG-UNDANG

Isu mengenai Akademi Undang-undang semakin hangat diperkatakan. Namun pastinya, ramai di luar sana masih kurang jelas mengenai akademi ini. Di sini, beberapa info ringkas mengenainya:
  • Akademi Undang-undang adalah sebuah organisasi alternatif kepada majlis Peguam
  • Ia boleh dianggotai oleh semua pihak yang berlatar belakang pendidikan undang-undang selain Majlis Peguam yang keanggotaannya hanya terhad kepada pengamal undang-undang.
  • Akademi ini menjadi medium bagi individu yang mempunyai pengetahuan undang-undang, tetapi tidak mengamalkan undang-undang untuk memberi pandangan serta berkongsi kepakaran dalam isu berkaitan,
  • Cara pemilihan anggota Akademi adalah sama dengan pemilihan anggota Majlis Peguam, dan menegaskan penubuhan akademi ialah untuk meningkatkan standard profesion guaman ke tahap yang lebih tinggi.


Kenyataan dari pihak kerajaan:
  • Kerajaan akan meneruskan cadangan menubuhkan Akademi Undang-undang tanpa perlu mendapat persetujuan daripada Majlis Peguam. Akademi itu tidak mengambil anggota dari kalangan anggota Majlis Peguam sebaliknya ia badan yang mewakili profesion perundangan secara menyeluruh termasuk ahli akademik dan bekas hakim. –Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Mstar)  
  • Cadangan penubuhan Akademi Undang-Undang bukan bertujuan menandingi Majlis Peguam sebaliknya menjadi pelengkap di samping memperkembangkan sistem perundangan negara, Persidangan Dewan Rakyat diberitahu pada Isnin. Ia bagi mewakili anggota profesion perundangan secara menyeluruh melibatkan pelbagai golongan seperti anggota badan kehakiman, ahli akademik, pengamal undang-undang di Jabatan Peguam Negara, bekas hakim dan sebagainya. – Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong (Mstar)


Kenyataan dari pihak pembangkang:
  • Kerajaan dilihat tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk membentuk Akademi Undang-undang selepas tidak berpuas hati dengan Majlis Peguam ekoran laporan terhadap Bersih 3.0. Beliau mempertikaikan alasan kerajaan menubuhkan akademi undang-undang dengan alasan akademi itu untuk mahasiwalepasan universiti yang baru mendalami undang-undang. Ahli Parlimen Datuk Mahfuz Omar (Harakahdaily)
  • Cadangan Kerajaan menghidupkan kembali Malaysian Academy of Law Bill sebagai organisasi baru selain Majlis Peguam untuk mewakili golongan itu dilihat cubaan mensabotaj demokrasi. Beliau melihat cadangan itu tidak ubah seperti penubuhan Jawatankuasa Kemajuan & Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) oleh pusat, di negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat selepas PRU 2008 lalu. -Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkefly Ahmad (Dr. Dzul's Blog)
KD: Itulah dia serba sedikit mengenai Akademi Undang-undang. Mungkin ia masih baru, jadi fungsinya masih tidak jelas. Walau bagaimanapun, setiap penubuhan akademi pasti ada kewajarannya.



No comments:

Post a Comment