Wednesday, June 6, 2012

DESMA GESA KERAJAAN TUBUH BADAN PANTAU HARGA RUMAH

KUALA LUMPUR 5 Jun - Dewan Ekonomi dan Sosial Muslim Malaysia (Desma) menggesa kerajaan menubuhkan satu badan khas untuk mengawal dan memantau harga rumah bagi membendung kenaikan mendadak sejak kebelakangan ini.

Presidennya, Mohd. Fazil Abdullah berkata, badan khas itu akan bertindak menyelia harga rumah yang dibuat oleh syarikat perumahan sebelum ia diumumkan kepada pembeli.

''Wakil-wakil daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan agensi kerajaan dicadang menganggotai badan itu untuk duduk berbincang terhadap kesesuaian harga rumah.

''Cara ini merupakan jalan terbaik bagi membantu penjawat awam dan pekerja swasta yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki rumah tanpa membebankan mereka,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kesangsian Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB), Datuk Ir. Idris Haron berhubung dakwaan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) tentang kemampuan kakitangan kerajaan memiliki rumah sendiri.

Sumber: http://www.utusan.com.my/

KD: Gesaan REHDA ini memerlukan kajian dan perancangan yang teliti, telus serta konsisten dari semua pihak khususnya pihak pelaksana. Setiap pembangunan pastinya mempunyai pro dan kontranya. Yang penting, keselamatan dan kebajikan penghuni terjamin.

No comments:

Post a Comment