Thursday, July 26, 2012

BANTAH TEMA HARI KEMERDEKAAN: REAKSI
Semalam, beberapa pemimpin pembangkang dilaporkan mempertikai pemilihan slogan Hari Kebangsaan tahun ini iaitu “55 Tahun Merdeka Janji Ditepati”. Ia didakwa tidak bersifat kebangsaan dan berbaur politik. Benarkah dakwaan itu atau hanya retorik semata-mata.

Bagi menjawab persoalan itu, hari ini beberapa pemimpin kerajaan memberi maklum balas mengenai perkara itu. (Sumber: Sinar Harian, m/s 14):

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan
"Kenapa pembangkang perlu melatah? Janji Ditepati adalah satu nilai akhlak yang baik sama ada antara manusia dengan manusia, ketua dengan pekerja, sesama ahli keluarga, sesama rakan, dan juga antara kaum di Malaysia. Apatah lagi antara kerajaan dan rakyat, janji mesti ditepati.”
“Pembangkang jangan melihat isu itu dari sudut politik sahaja tetapi mereka perlu melihat dengan sudut yang lebih meluas.”

Timbalan Ketua Pemuda Gerakan, Oh Tong Keong
"Keengganan pimpinan PR menerima tema Hari Kemerdekaan tahun ini, bukti kegagalan parti itu dalam menunaikan janji mereka selama ini. Ini kerana selama hari ini mereka hanya pandai menabur janji kepada rakyat tetapi tidak mampu membuktikan kepada rakyat."
“Tema ‘Janji Ditepati’ adalah apa yang  kerajaan tela lakukan untuk rakyat sejak merdeka 55 tahun lalu, dan rakyat sendiri  yang akan menilai sejauh mana usaha yang telah dilakukan pemimpin mereka.”

KD: Jelas, pemilihan logo dan slogan “55 Tahun Merdeka Janji Ditepati” sebagai tema Hari Kemerdekaan tahun sebenarnya membawa maksud yang baik. Pihak pembangkang janganlah mempolemikkannya kerana apa yang dilakukan kerajaan pastinya adalah yang terbaik untuk rakyat.

No comments:

Post a Comment