Monday, July 9, 2012

HUDUD DI JOHOR : REAKSI
Cadangan pelaksanaan hukum hudud oleh Adun Kemelah, Datuk Ayub Rahmat terus mendapat rekasi positif dari pelbagai pihak. Mari kita tengok apakata mereka :
Pendakwah yang juga Eksekutif Unit Dakwah dan Pemasaran Khas Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, Ahmad Husni Abd Rahman berpendapat pelaksanan hukum hudud di negara ini amat perlu kerana ia sebenarnya sebuah sistem memberi kesaksamaan kepada manusia, sekali gus menyelesaikan masalah sedia ada. Malah, ia sangat relevan dengan keadaan masalah sosial dan jenayah yang kian berleluasa meskipun negara kita telah mempunyai undang-undang tersendiri.
Bagi pensyarah Jabatan Syariah Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (Kias), Dr Abdul Basit Abd Rahman berkata, hukum hudud sudah termaktub  dalam al-Quran, maka ia merupakan sebuah undang-undang yang mempunyai kekuatan yang tersendiri. Menurutnya, perbincangan lebih jelas perlu dilakukan bagi membentuk kefahaman dan kesedaran kepada orang ramai tentang perkara ini kerana ianya bersifat memberi pembelaan, bukannya cuba bersifat menzalimi manusia.
Penolong Setiausaha Agung, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim),  Muhamad Faisal Abdul Aziz berkata, cadangan Datuk Ayub telah membuka mata rakyat bahawa agenda untuk melaksanakan hukum hudud yang menjadi kewajipan seluruh umat Islam di negara ini. Ini kerana hukum hudud bukan agenda yang dimiliki oleh sesuatu golongan sahaja, sebaliknya satu kewajipan untuk digalas umat Islam keseluruhannya. Justeru, cadangan ini perlu disambut baik oleh semua pemimpin Islam, kerana hukum hudud bukan sekadar polemik dan gimik politik untuk kepentingan politik tertentu semata-mata.
KD: Nampaknya banyak pihak yang menyokong cadangan Datuk Ayub ini. Baguslah. Beginilah caranya pemimpin Islam negara kita bertindak dan berkerjasama.

No comments:

Post a Comment