Thursday, August 2, 2012

ISU LAJIM: BISAYA TIDAK TERPENGARUH

BEAUFORT - Persatuan Bisaya Bersatu Sabah (PBBS) akan terus berdiri teguh bersama kerajaan Barisan Nasional (BN) dan tidak akan terikut-ikut dengan keputusan yang dibuat oleh bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Lajim Ukin yang juga Presiden PBBS.

Timbalan Presiden PBBS, Kamarlin Ombi berkata, majoriti masyarakat Bisaya sebulat suara masih berdiri teguh dengan kerajaan BN yang diterajui oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dan menyokong kepimpinan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

"Masyarakat Bisaya khususnya di Beaufort telah banyak menikmati hasil yang dibawa oleh kerajaan BN. Oleh itu, kami menetapkan pendirian untuk terus menyokong dan setia pada parti yang telah banyak mentransformasi negeri ini. –Utusan Online

KD: Pertama kali KD mengetahui nama kaum ini - Bisaya.. Rupa-rupanya ia adalah antara kaum minoriti di Sabah. Mesti ramai yang tidak tahu. Di sini KD sediakan sedikit info mengenai kaum ini. (sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Bisaya)
  • Bisaya adalah kaum pribumi yang berasal dari barat laut dan sepanjang pantai Borneo, Malaysia dan tertumpu di sekitar daerah Beaufort, Sungai Padas, Sungai Klias, Pulau Gaya di Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan dan Sungai Limbang di timur Sarawak. 
  • Bangsa Bisaya dikenali sebagai Melayu atau Islam oleh suku kaum Dusun, Murut dan Rungus.
  • Bisaya dikatakan di antara yang pertama menerima Islam pada awal kurun ke-13. Ketua Bisaya yang pertama adalah Awang Alak Betatar ataupun Sultan Mohammad Shah. Peringkat awal kemasukan kaum Bisaya ke dalam Islam adalah melalui hubungan dagang dengan pedagang dari tanah Arab. Jika dilihat daripada segi kehidupan sosial, sedikit sebanyak pengaruh Arab memainkan peranan dalam urusan mereka sehari-harian.
  • Bangsa Bisaya memiliki minat dalam bidang pertanian dan ia juga merupakan sumber utama pendapatan mereka. Suku kaum ini walaupun dikatakan berkait dengan suku Bisaya di Filipina namun suku kaum Bisaya ini hanya terdapat di Borneo iaitu Sabah dan Sarawak,Malaysia sahaja.
  • Bisaya yang terdapat di Filipina dikatakan berasal dari Borneo dan penghijrahan beramai-ramai mereka ke sana adalah disebabkan oleh faktor politik yang tidak menentu.
KD: Sekadar untuk berkongsi bersama..

No comments:

Post a Comment