Tuesday, November 6, 2012

KASE DEDAH BUKTI KELEMAHAN AES

KUALA LUMPUR - Kempen Anti Saman Ekor (Kase) sekali lagi mendesak kerajaan menarik balik saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang dikeluarkan, terutama di Kilometer 6.6, Jalan Kajang Puchong (SKVE).

Penasihat Undang-Undang Kase, Zulhazmi Shariff berkata, pihaknya berjaya mengesan beberapa bukti menunjukkan ada kelemahan perlaksanaan AES ini.

Menurutnya, sebelum ini Pengarah Penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Jaafar Mohamad memberitahu AES mempunyai kelonggaran (buffer speed limit) sebanyak 10km/sejam.

Bagaimanapun, Kase mendapati pemandu yang didakwa menerima saman bawah had laju yang ditetapkan JPJ.

“Salah satu saman yang diterima adalah di Kilometer 6.6 SKVE, menunjukkan pemandu terbabit melakukan kesalahan Seksyen 79 (2) Akta Pengangkutan Jalan 1987, atas kesalahan gagal mematuhi isyarat lalu lintas dan had laju yang ditetapkan 80km sejam.

“Sedangkan lokasi yang dimaklumkan dalam laman web JPJ, menunjukkan had laju kilometer 6.6 SKVE yang ditetapkan adalah 90km/sejam. Ini bukan buffer, tetapi pengurangan had laju, sepatutnya apabila ada yang memandu lebih 101km/sejam barulah disaman,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen semalam.

Menurutnya, saman AES lebih bercelaru apabila penerima saman terbabit diminta hadir ke Mahkamah Majistret Sepang, bukannya Kajang.

Dalam perkembangan sama, Pengerusi Kase, Datuk Mahfuz Omar berkata, kenyataan dikeluarkan  Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Leslie Leon kelmarin membuktikan AES didakwa ada kelemahan. -SinarHarian

No comments:

Post a Comment