Friday, December 14, 2012

PERATURAN BERKAITAN PENYIARAN IKLAN TV AKAN DIMANTAPKAN

KUALA LUMPUR: Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan sedang dalam proses memantapkan peraturan sedia ada untuk memantau penyiaran iklan di televisyen dengan lebih berkesan.

Timbalan Menterinya, Datuk Joseph Salang berkata pada masa ini peraturan supaya semua iklan yang ingin disiarkan di televisyen tempatan perlu mempunyaisijil perakuan, masih diguna pakai.

"Garis panduan perakuan filem iklan buatan Malaysia masih menetapkan bahawa setiap iklan perlu ada Sijil Akuan Iklan Buatan Malaysia (Sijil MIM).

"Sijil ini hanya dikeluarkan untuk iklan yang diterbitkan oleh penerbit iklan tempatan sahaja. Iklan buatan luar pula boleh digunakan sebagai foreign footage (kakian asing) dengan tidak lebih 30 peratus (dalam iklan yang ingin disiarkan)," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan2013 di Dewan Negara, Khamis.

Dalam pada itu, Salang menegaskan tidak timbul isu berat sebelah dalam pembahagian slot persembahan di Istana Budaya kerana ia telah ditetapkan pada kadar 70 peratus bagi artis tempatan dan bakinya untuk artis antarabangsa setiap tahun.

Salang berkata persembahan yang hendak diadakan di Istana Budaya harus mengikut garis panduan yang ditetapkan seperti berkualiti tinggi, skrip bermutu,penerbit berkemampuan, mempunyai tarikan khalayak dan sesuai dengan skalapentas.

"Istana Budaya juga berkecuali dalam isu bayaran artis dan tiket. Bayaran artis merupakan hasil perbincangan terus dengan penerbit, manakala harga tiketyang tinggi melibatkan artis antarabangsa adalah disebabkan kos produksi yangtinggi dan kurang mendapat tajaan," jelasnya.

Salang turut memaklumkan Dewan Negara sejumlah RM20.3 juta telah diluluskan melalui tiga dana perfileman di bawah Perbadanan Kemajuan Filem NasionalMalaysia (Finas) sejak 2006 hingga 30 Nov lepas.

Tiga dana itu ialah Dana Filem Kenegaraan, Dana Filem Animasi dan Dana FilemKesan Khas Komputer (CGI). –BERNAMA/mStar

No comments:

Post a Comment