Monday, January 7, 2013

BR1M MUNGKIN NAIK RM1,000

SLIM RIVER - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan bercadang menaikkan jumlah RM500 kepada RM1,000 di bawah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada setiap rakyat yang berkelayakan.

Menurutnya, pemberian tersebut adalah untuk menjamin supaya golongan berpendapatan rendah tidak rasa tertekan akibat kenaikan harga barang.

"Sekiranya Barisan Nasional (BN) menang dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang dan kutipan hasil cukai negara memberangsangkan, kerajaan akan memberi bantuan melalui BRIM2.0, BRIM3.0, BRIM4.0, BRIM5.0 dan seterusnya," katanya.

Turut hadir, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dan barisan kepimpinan parti BN negeri.

Selain menaikkan jumlah pemberian, katanya, kerajaan juga akan mempertimbangkan pemberian BR1M ini diteruskan untuk jangka panjang mengikut kemampuan pendapatan negara. – Sinar Harian

KD: Sewajarnya had pendapatan penerima BR1M dinaikkan berdasarkan tempat tinggal, terutamanya di bandar besar serta di pedalaman Sabah & Sarawak. Ini kerana ada juga tinggal di bandar tetapi miskin.. miskin bandar.. maklumlah, kos hidup di bandar agak tinggi berbanding tempat lain..

No comments:

Post a Comment