Wednesday, January 9, 2013

HIMPUNAN SHAMSIDAR atau HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT?
     
     atau     

KD agak keliru dengan tajuk himpunan yang bakal diadakan pakatan pembangkang pada hari Sabtu ini? Berdasarkan pemantauan laporan berita sebelum ini, kebanyakannya tajuk yang diguna pakai ialah “Himpunan Kebangkitan Rakyat” tetapi ada juga blog/akhbar menggunakan “Himpunan Shamsidar”. Apakah tajuknya himpunan ini sebenarnya?

Berikut merupakan beberapa petikan laporan dari akhbar Utusan Online:
Himpunan Shamsidar bersifat peribadi - Muhyiddin
SEREMBAN 8 Jan. - Himpunan Shamsidar pada Sabtu ini lebih bersifat peribadi dan bukan soal nasional mahupun kepentingan parti, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Menurut Timbalan Perdana Menteri itu, perhimpunan itu mempunyai muslihat bagi melindungi pemimpin pembangkang yang mungkin berasa takut terhadap apa yang bakal berlaku di mahkamah.
"Saya tidak mahu membuat andaian, tetapi mungkin sebab itu maka mereka hendak mengheret seramai mungkin ahli mereka dan rakyat jelata berhimpun untuk tujuan tersebut,'' kata beliau.
Nasharudin minta orang ramai jangan hadir Himpunan Shamsidar
KUALA LUMPUR 7 Jan. - Bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa meminta orang ramai tidak hadir pada Himpunan Shamsidar yang dijadual diadakan Sabtu ini.
Menurutnya, isu melibatkan Shamsidar Taharin itu tiada kaitan dengan negara atau kepentingan awam sebaliknya lebih bersifat peribadi.
 "Orang ramai tidak payah hadir. Ini bukan isu negara, bukan kepentingan awam tetapi lebih bersifat kepentingan peribadi.
"Oleh yang demikian biarlah pihak berkenaan sahaja yang menyelesaikan isu tersebut," katanya.
Himpunan Shamsidar bercanggah dengan Islam - Ismail Mina
KUALA LUMPUR 7 Jan. - Umat Islam diseru mengelakkan diri daripada terlibat dengan Himpunan Shamsidar yang dijadualkan Sabtu ini, kerana matlamat perhimpunan tersebut bercanggah dengan ajaran Islam.
Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, perhimpunan berkenaan bercanggah dengan akhlak agama kerana matlamatnya hanya untuk menutup perbuatan mungkar seorang individu.
"Sekiranya ada perkara yang berkaitan isteri Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohamed Azmin Ali iaitu Shamsidar Taharin, perkara itu perlu diselesaikan melalui proses di mahkamah, bukan di jalanan.
"Daripada perspektif Islam, Himpunan Shamsidar bercanggah dengan akhlak agama seperti yang dilakukan golongan Khawarij yang mahu menobatkan pemikiran mereka melalui proses yang tidak Islamik," ujarnya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Mengulas lanjut, Ismail Mina menjelaskan, rakyat terutama umat Islam perlu menyedari hakikat perhimpunan berkenaan adalah sebahagian daripada misi politik sempit pembangkang bagi memanipulasi pemikiran rakyat.
"Melalui satu proses tidak Islamik, pembangkang bertindak melanggar semua norma demokrasi demi memperjuangkan isu peribadi individu berkepentingan dalam pakatan mereka. Saya juga fikir program yang akan dibuat nanti tidak relevan dengan isu politik semasa," ujarnya.
KD:  Tajuk sudah mengelirukan. Jangan pula motif himpunan itu juga mengelirukan rakyat seterusnya mempunyai agenda tersirat.

No comments:

Post a Comment