Friday, June 14, 2013

BOIKOT PARLIMEN: PKR `KESEORANGAN’ GAGAL PUJUK DAP

KUALA LUMPUR – Parti DAP tidak melayan gesaan sekutunya dalam pakatan pembangkang, Parti Keadilan Rakyat (PKR) supaya parti itu bersama-sama dengan PKR memboikot majlis angkat sumpah Dewan Rakyat pada 24 Jun 2013 ini.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sebaliknya memberi jaminan seramai 38 Ahli Parlimen parti tersebut tidak akan memulaukan majlis angkat sumpah itu sebaliknya akan hadir bagi menyempurnakan tanggungjawab mereka selaku wakil rakyat.

“Ahli Parlimen DAP tidak akan memboikot majlis angkat sumpah Dewan Rakyat pada 24 Jun 2013 mahupun sidang-sidang parlimen.

“Memboikot majlis angkat sumpah Ahli Parlimen tidak dilihat sebagai perbuatan simbolik atau langkah berani dalam memprotes keputusan pilihan raya,” tegasnya melalui satu kenyataan media hari ini.

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang bagaimanapun mendakwa, pakatan pembangkang yang turut dianggotai parti PAS boleh menyatakan pendirian mereka mengenai keputusan pilihan raya dengan lebih berkesan melalui perhimpunan aman di seluruh negara.
  
Pada 7 Jun lalu, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa parti itu mempertimbangkan untuk memulaukan sesi pembukaan ke-13 Parlimen dengan tidak menghantar soalan untuk perbahasan.

DAP bagaimanapun menegaskan tidak akan memulaukan upacara angkat sumpah walaupun parti itu tidak puas hati dengan sistem pilihan raya tetapi akan memfailkan petisyen pilihan raya.

PAS turut memberi reaksi sama berhubung perkara itu dengan membuat pendirian menolak gesaan memulaukan sidang Parlimen sambil menegaskan Ahli Parlimen parti tersebut akan menghadiri sidang Parlimen seperti biasa. – mynewshub.my

No comments:

Post a Comment