Monday, November 25, 2013

GANTI PENGAWAL KESELAMATAN DENGAN POLIS BANTUAN

PUTRAJAYA - Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mencadangkan khidmat pengawal keselamatan di semua pejabat kerajaan digantikan dengan khidmat polis bantuan bagi mengelak perkara tidak diingini berlaku.
Tan Sri Dr Ali Hamsa
Tan Sri Dr Ali Hamsa 

Sambil berharap Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa menimbangkan cadangan itu, beliau berkata langkah itu wajar terutama di pusat pentadbiran Putrajaya yang turut menempatkan pejabat menteri yang menyimpan banyak dokumen rahsia kerajaan.

"Saya risau jika pengawal keselamatan di 'outsource', mereka akan mempunyai kunci pendua pejabat dan pelbagai perkara boleh dilakukan oleh mereka, oleh (itu) kita mahu pastikan perkara-perkara yang tidak diingini tidak berlaku," katanya.

Tengku Adnan yang juga anggota Parlimen Putrajaya berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Berkhatan Beramai-ramai di sini hari ini.

Katanya beliau turut mengusulkan cadangan kepada anggota Kabinet agar syarikat-syarikat keselamatan diambil alih oleh kerajaan agar kakitangannya  dapat dilatih sebagai polis bantuan.

Beliau turut meminta syarikat keselamatan lebih bertanggungjawab dalam pengambilan pengawal keselamatan supaya kejadian rompakan dan menembak mati pegawai bank di Ambank, Subang Jaya baru-baru ini melibatkan pengawal keselamatan bank itu sendiri tidak berulang.


Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment