Wednesday, May 23, 2012

PELAN PEMULIHAN MAS BERHASIL

PELAN pemulihan dilaksanakan Penerbangan Malaysia (MAS) sejak Disember tahun lalu sudah menampakkan hasil apabila ia berjaya membendung kerugian yang dialaminya dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini, di tengah-tengah peningkatan harga bahan api.
 
Dalam tempoh Januari-Mac itu, kerugian bersih syarikat penerbangan kebangsaan itu berkurangan 29 peratus kepada RM171 juta daripada RM242 juta yang dialaminya dalam tempoh sama tahun lalu.

Ini membantu kami memperbaiki prestasi serta-merta pendapatan yang diperoleh daripada penjualan kerusi bagi setiap kilometer daripada setiap sen dibelan-jakan untuk kerusi bagi setiap kilometer berbanding tempoh sama sebelumnya.

Ketua Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya menyifatkan penurunan jumlah kerugian itu hasil keputusan amat tegas dibuat sejak Disember lalu.

“Kami mengurangkan laluan tidak menguntungkan, khususnya yang membabitkan penerbangan jarak jauh yang perolehannya amat sedikit. Ini membantu kami memperbaiki prestasi serta-merta pendapatan yang diperoleh daripada penjualan kerusi bagi setiap kilometer (RASK) daripada setiap sen yang dibelanjakan untuk kerusi bagi setiap kilometer (CASK), berbanding tempoh sama sebelumnya,” katanya dalam kenyataan bagi mengumumkan keputusan kewangan itu di Kuala Lumpur, semalam.


KD: perkembangan yang baik bagi MAS.. semoga MAS terus maju dan berdaya saing dalam memberi perkhidmatan kepada pengguna sekaligus melonjakkan kembali nama syarikat penerbangan ini di mata dunia..

No comments:

Post a Comment