Tuesday, May 8, 2012

USAH RAGUI FATWA

KUALA LUMPUR: Jika fatwa yang dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan diragui di mana lagi tempat rujukan umat Islam kerana ia dibuat sebagai panduan disebabkan banyak perkara baru berlaku akibat arus pemodenan zaman.

Presiden Jalur Tiga (Jati), Datuk Dr Hasan Ali berkata, sesuatu fatwa bukan boleh dikeluarkan sekelip mata atau menggunakan sebelah mata dan ia memerlukan rujukan serta kajian mendalam daripada semua aspek.
“Fatwa mesti dibuat kerana kita kini menongkah alam kehidupan di zaman moden dan banyak benda baru berlaku tidak terdapat secara jelas dalam undang-undang Islam.


 “Kita tidak perlu meragui mereka yang terbabit dalam Majlis Fatwa kerana bukan calang-calang orang, saya sendiri semasa masih menjadi Exco Selangor mengetahui proses dilakukan mufti dan Majlis Fatwa Selangor, berapa banyak kitab dan pandangan ulama mereka perlu rujuk. Ia bukan sekelip mata atau sebelah mata,” katanya dalam sidang media di kediamannya di sini, semalam.

Ahad lalu, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan haram umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara, bagaimanapun pemimpin pembangkang termasuk Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat tidak bersetuju ketetapan itu.

Dr Hasan yang juga bekas Pesuruhjaya Pas Selangor berkata, fatwa itu dikeluarkan merujuk kepada perhimpunan Bersih 3.0 pada hujung bulan lalu jelas tergelincir dari matlamat asal menuntut pilihan raya lebih telus sebaliknya bertukar kepada mini revolusi.

No comments:

Post a Comment