Friday, June 8, 2012

IKATAN TERBUKA UNTUK SEMUA KAUM , SUDAH BERSEDIA GEGARKAN ARENA POLITIK NEGARA – KADIR


Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) yang dilancarkan semalam bertekad menjadi parti politik terbesar di negara ini dan melakukan satu kejutan politik pada pilihanraya umum ke -14 kata Pengerusi protem parti Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir hari ini .

Beliau yang juga bekas Menteri Pelancongan, menolak sebarang kemungkinan IKATAN bakal meletakkan calon dan bertanding pada PRU- 13 kerana parti belum didaftarkan secara rasmi dan masa terlalu singkat bagi IKATAN untuk bertanding, katanya selepas majlis pelancaran parti tersebut di sebuah hotel yang terkemuka di Serdang.

Beliau menjangkakan sejumlah 500 ribu hingga 1 juta rakyat Malaysia akan menyertai IKATAN dalam tempoh setahun ini dari tarikh parti tersebut didaftarkan.

Mengenai halatuju IKATAN, beliau menjelaskan asas utama yang menjadi perjuangan IKATAN adalah Perpaduan Bangsa Malaysia.

Ujarnya, “Tunku Abdul Rahman selaku bapa Malaysia telah menggariskan apa yang perlu dalam mewujudkan sebuah negara Malaysia yang aman dan makmur. Namun apa yang beliau gariskan tidak lagi menjadi hala tuju pentadbiran masa kini. Maka menjadi tanggungjawab dan harapan kami untuk kembali menyatukan Bangsa Malaysia.”

Berdasarkan imput ucapan beliau dan empat ahli majlis tertinggi protem IKATAN di majlis pelancaran hari ini , dilihat senada dengan halatuju Pakatan Rakyat(PR) dan tidak menyokong Kerajaan sedia ada iaitu Barisan Nasional. Bagaimanapun beliau menjelaskan bahawa IKATAN tidak mempunyai niat untuk bernaung dengan PR namun bersedia mewujudkan satu hubungan politik yang baik dengan PR.

No comments:

Post a Comment