Wednesday, July 18, 2012

KRISIS AIR SELANGOR - 'TUNJUK ASAS JIKA MAHU AMBIL ALIH SYABAS'

Kerajaan Negeri Selangor yang ditadbir Pakatan Rakyat (PR) perlu mengemukakan rancangan dan pelan mereka untuk menguruskan bekalan air di negeri itu, jika berhasrat mahu mengambil alih peranan itu daripada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).

Dipetik Bernama, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pengambilalihan tanggungjawab itu tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya dan perlu dimaklumkan kepada kerajaan pusat berdasarkan peruntukan dalam perjanjian konsesi sedia ada.

“Jadi kalau mereka ingin buat keputusan begitu mereka kena maklumkan. Sama ada, ada asas atau pun tidak itu kita tidak tahu lagi dan kita juga mahu tahu apa perancangan kerajaan negeri dalam nak menyelesaikan krisis air di Selangor.

“Sebagaimana pelan pembangunan Loji Rawatan Air Sungai Langat 2 yang belum diputuskan lagi.

"Jadi kalau itu mereka sampaikan kepada kerajaan pusat dan kepada Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui (selaku menteri bertanggungjawab) boleh menilai adakah asas itu asas yang kukuh," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Rakyat yang diadakan di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Indah, di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mendakwa Syabas tidak menjalankan tugasnya mengikut perjanjian konsesi dan kerajaan negeri mahu mengambil alih tanggungjawab itu daripada syarikat tersebut.

KD: Memang langsung tak faham dengan kontroversi SYABAS vs Kerajaan Negeri Selangor ni. Kedua-dua pihak berbalah dan menyalahkan pihak lain. Ironinya, krisis air di Selangor masih juga tiada penyudahnya. Entah siapa benar atau tidak, KD kurang pasti kerana kurang arif mengenai pengendalian atau pengurusan air. Jadi, perlukah pihak ketiga dalam hal ini? Cepatlah bertindak, kerana KD adalah antara berjuta pengguna di Lembah Klang!!

No comments:

Post a Comment