Friday, January 4, 2013

GM13 KERAH 10,000 PELAJAR SERTAI HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT

SHAH ALAM - Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13) yang ditubuhkan atas dasar meraikan demokrasi di negara ini menyatakan kesediaan untuk turun beramai-ramai pada 12 Januari ini bagi menyertai Himpunan Kebangkitan Rakyat yang dijadual diadakan di Stadium Merdeka.

Menerusi satu kenyataan media yang menggabungkan 13 NGO mahasiswa di bawah nama GM13, Pengerusinya, Syis Abdul Kadir berkata, Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112 akan menjadi medan mahasiswa menyatakan pendirian mereka yang disifatkan terkongkong selama ini.

"GM13 bersedia dengan mobilisasi mahasiswa seluruh Malaysia tahap maksimum. Menurut pengetahuan kami, jumlah mahasiswa yang bakal turun KL112 adalah hampir mencecah 10,000 orang.

"Mahasiswa akan berpatisipasi dalam himpunan raksaksa tersebut dengan agenda dan identiti sendiri (warna putih)," ujar beliau.

Menurut beliau lagi, mahasiswa juga telah bersedia untuk menggerakkan 'lori mahasiswa' untuk menjelajah ke kampus-kampus utama di sekitar Lembah Klang.

"GM13 juga akan memulakan Jelajah Mahasiswa Untuk Malaysia sekitar tarikh 20 hingga 30 Januari. Jelajah ini merangkumi 13 negeri termasuk Wilayah Persekutuan KL dan Putrajaya.

"Ini bertujuan untuk memasarkan agenda mahasiswa kepada kampus-kampus seluruh Malaysia secara menyeluruh," katanya.

GM13 membawa agenda menentang sepenuhnya undang-undang rimba di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti yang dikatakan membelenggu idealisme dan aktivisme mahasiswa selama 40 tahun.

"Begitu juga, gerakan mahasiswa cakna dan prihatin terhadap nasib mahasiswa yang diikat dengan hutang pengajian Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga gerakan mahasiswa menuntut pendidikan percuma buat penuntut institusi pengajian tinggi.

"Mahasiswa serius dan konsisten dengan isu universiti dan kemahasiswaan," jelasnya lagi.

GM13 terdiri daripada Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM),  Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi), Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), ) Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia (PMIUPM), Demi Mahasiswa KUIS (DMK), Mahasiswa Keadilan Malaysia (MKM), Watch 13, Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN), Pro-Mahasiswa Nasional (Pro-MN), Sinergi Gerakan Mahasiswi (SIGMA) dan Sisters In Movement (SIM).

KD: Inilah pro dan kontranya apabila mahasiswa dibenarkan terlibat dalam politik.

No comments:

Post a Comment