Thursday, April 4, 2013

PRU13: AMALKAN POLITIK MATANG – RAJA DR.NAZRIN

Kuala Kangsar: Pemimpin parti politik diingatkan bijak berpolitik melalui amalan demokrasi yang matang bagi menjamin kelancaran proses PRU-13.

Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah, bertitah pilihan raya adalah satu proses yang memberikan hak dan peluang kepada warga negara untuk memilih kerajaan dan wajib dihargai.

Bantu jamin pilihan raya aman

Justeru titah baginda, semua pihak dan setiap rakyat perlu membantu menjamin pilihan raya berlangsung dalam keadaan aman dan tenteram berteraskan semangat keluhuran Perlembagaan dan mendaulatkan undang-undang.

“Parti-parti politik terutama barisan pimpinannya hendaklah mencerminkan sifat penuh bertanggung jawab dengan sentiasa mengutamakan aspek keselamatan, ketenteraman awam dan perpaduan warga.

“Dalam usaha untuk mendapatkan sokongan, perkara yang berpotensi mengguris perasaan warga berhubung sensitiviti agama, kaum, budaya dan bahasa hingga ke peringkat yang boleh menjejaskan hubungan harmoni dan perpaduan hendaklah dijauhkan sama sekali.

“Adalah wajib dipelihara dan wajib dipastikan tidak diucap sebarang perkataan dan tidak dilakukan sebarang perbuatan yang boleh menghalang kelancaran perjalanan pilihan raya,” titah baginda ketika menzahirkan pengumuman pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Ke-12 di Istana Iskandariah di sini, semalam.

Pada istiadat itu baginda memperkenankan dan menandatangani Watikah Perkenan Pembubaran DUN ketika menerima menghadap Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir bagi mendapatkan perkenan pembubaran itu. - BHarian

No comments:

Post a Comment