Tuesday, July 30, 2013

SELESAIKAN SEGERA KRISIS DIESEL -PAS

SHAH ALAM - Pemuda Pas mendesak kerajaan supaya menyelesaikan segera krisis kekurangan bekalan minyak diesel yang berlaku di beberapa buah negeri di Malaysia segera.

Naib Ketuanya, Dr Raja Ahmad Al Hiss berkata, pihaknya menerima banyak aduan daripada pengguna jalan raya yang mengatakan bahawa bekalan minyak diesel sering kehabisan di stesyen-stesyen minyak.

“Keadaan ini sudah berlarutan beberapa hari lamanya.

 “Ianya, telah menimbulkan kekalutan bagi pengguna jalan raya, khususnya pemandu-pemandu lori, kerajaan perlu ambil tindakan,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Tambahnya lagi, krisis bekalan ini bukan hanya berlaku di Semenanjung Malaysia, malah turut berlaku di Sabah dan Sarawak.

“Jika ini berlarutan, ia boleh menjejaskan pertumbuhan ekonomi negara namun apa yang dibimbangkan adalah harga-harga barang terutama makanan akan meningkat mendadak atas faktor tersebut,” katanya.

Menyentuh hal yang sama, Raja Ahmad turut menegaskan, apa yang diketahui krisis diesel tidak meruncing di peringkat antarabangsa.

Justeru tambahnya, sepatutnya ia tidak menjadi suatu masalah kepada negara untuk membekalkannya mengikut keperluan pasaran semasa. jadi timbul persoalan adakah harga diesel akan dinaikkan.

“Apakah krisis ini dicipta dengan usaha terancang bagi memberi laluan agar harga diesel dinaikkan terutama di musim-musim perayaan seperti ini?kerana pasaran antarabangsa tidak menghadapi masalah.

“Mungkinkah harga diesel akan dinaikkan dalam masa terdekat?" katanya.

Sehubungan itu, beliau turut mendesak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menjelaskan berhubung isu ini.

“Kerajaan perlu proaktif dengan melihat senario yang berlaku dan sebelum krisis ini menjadi parah, seharusnya kerajaan bertindak cepat bagi menyelesaikannya," ujarnya. –Sinar Online

No comments:

Post a Comment