Thursday, May 17, 2012


AHLI DAP MELAYU PATUT CONTOHI TUNKU ABDUL AZIZ

BATU PAHAT: Orang Melayu yang memimpin dan menjadi ahli DAP perlu mencontohi bekas Naib Pengerusi parti, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim yang keluar parti sebelum disisih secara tidak bermaruah.

Ahli Majlis Tertinggi, UMNO, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata DAP bukan parti untuk orang Melayu berjuang dalam politik kerana ia bukan parti pelbagai kaum tulen, tidak demokratik dan sanggup melakukan sesuatu di luar jangkaan.

“Mereka perlu fikir masak-masak dan menghalusi apa yang dikatakan Tunku Abdul Aziz apabila disisihkan daripada parti hanya kerana berbeza pandangan berkaitan isu perhimpunan

“Tunku Abdul Aziz mengambil jalan bijaksana untuk keluar DAP. Ia adalah mesej serta ingatan kepada orang Melayu dalam DAP bahawa parti itu bukan parti pelbagai kaum dan tidak demokratik,” katanya semalam.

Ditanya mengenai kemungkinan UMNO membuka pintu kepada bekas pemimpin dan ahli DAP, Mohd Puad berkata, UMNO bersifat dinamik, tidak tertutup dan matang. Ia terbukti apabila menerima semula ramai pemimpin Semangat 46 sehingga ada yang dilantik menjadi menteri.

Selain itu, kematangan UMNO terbukti apabila berjaya menganjurkan perhimpunan raksasa secara aman di Stadium Bukit Jalil sempena ulang tahun ke-66 parti itu baru-baru ini, berbanding anjuran pembangkang yang mencetuskan huru-hara ketika perhimpunan.

"Sebab itu, saya yakin BN dan UMNO akan mendapat sokongan rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) kerana perjuangan kita lebih matang dan ke hadapan berbanding pembangkang. Malah, orang Melayu perlu sedar hubungan DAP dengan PAS hanya menguntungkan sebelah pihak, apabila PAS dilihat sering tunduk kepada kehendak DAP," katanya.

Beliau juga berkata, langkah Tunku Abdul Aziz itu memberi tamparan kepada parti itu yang sebelum ini mendakwa menjadi parti pelbagai kaum dan demokratik untuk semua rakyat Malaysia.

(BHARIAN 17/05/2012)

No comments:

Post a Comment