Friday, May 4, 2012

CAPA SOKONG BATAL PERTUKARAN SAHAM MAS, AIRASIA
    
Pembatalan perjanjian pertukaran saham antara Penerbangan Malaysia (MAS) dan AirAsia Bhd mendapat sokongan Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA) yang berpangkalan di Singapura, tetapi menegaskan kerjasama berterusan antara kedua-dua syarikat penerbangan itu akan mengurangkan kos dan menambah nilai.

CAPA berkata, kerjasama antara MAS dan AirAsia boleh diteruskan tanpa pertukaran saham kerana ia sesuatu yang normal bagi syarikat penerbangan untuk bekerjasama, tetapi pada masa sama bersaing antara satu sama lain.

"Syarikat penerbangan sentiasa bekerjasama tanpa pertukaran saham. Jika mereka boleh melaksanakan kerjasama dengan jayanya tanpa pertukaran saham, mereka sepatutnya masih boleh merealisasikan semua manfaat daripada perkongsian," kata Ketua Penganalisis di CAPA, Brendan Sobie.

“Sebagai contoh, Singapore Airlines dan Thai Airways bersaing tetapi kedua-duanya adalah sebahagian daripada Star Alliance. AirAsia dan MAS boleh terus beroperasi secara bebas dan bersaing di laluan tertentu.

“Hasilnya, sepatutnya tidak ada sebarang impak kepada keupayaan kedua-dua syarikat untuk meneruskan pelan perniagaan mereka. Dari segi strategi, ini tidak semestinya mengubah apa-apa,” katanya.

Kerjasama berterusan antara kedua-dua syarikat penerbangan itu penting, terutama bagi MAS kerana ia kini dalam proses penyusunan semula, dengan matlamat kembali meraih keuntungan tahun depan, kata Sobie.


KD: Nampaknya banyak pihak memberi respons yang positif terhadap keputusan terbaru ini.. semua pihak mengharapkan keputusan ini akan menjanakan lagi sektor penerbangan selain memberi perkhidmatan yang selesa dan berkesan.

No comments:

Post a Comment