Friday, July 13, 2012

ISU PENCERAIAN DIPOLITIKKAN?
Yahya dan isterinya Che Hasnah.


Isu ini menjadi isu hangat hari ini. Pelbagai pihak memberi reaksi masing-masing. Begitu juga mangsa keadaan,  
Berikut merupakan petikan kenyataan mereka:

Bekas suami, Yahya Ibrahim:
“Saya ceraikan dia bukan kerana politk, tapi dia sesat! Ia bukan setakat solat 5 waktu tetapi banyak aspek yang menyesatkan. Beliau (bekas isteri) tidak ikut cara Islam seperti ajaran Nabi Muhammad SAW dan seperti yang dikehendaki Allah.“

Bekas isteri, Che Hasnah Che Ahmad :  
“Semua ajaran Islam saya lakukan kecuali sertai Pas.” Malah, selama hidup bersama 14 tahun, bekas suami tidak langsung menegur amalan agamanya.

MB Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat :
“Perkara ini mendukacitakan. Politik sepatutnya dijadikan asas untuk memberi kebaikan kepada masyarakat.” Walau bagaimanapun, beliau perkara itu bukan baru di Kelantan memandangkan ada sesetengah pihak sanggup menyalahgunakan politik dalam kerajaan.

Pengerusi Jawatan Kuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan, Wan Ubaidah Omar:
Beliau  yakin masih ada beberapa alasan lain termasuk mereka tidak serasi hidup bersama.

Ketua Umno Pasir Mas, Datuk Hanafi Mamat:
“Institusi kekeluargaan adalah suci dan tidak seharusnya dicemari isu politik sehingga mendorong kepada perceraian. Ini jelas berpunca daripada sikap pembangkang yang mengotori minda masyarakat. Sehubungan itu, kita akan berusaha menyatukan mereka semula dan tidak menjadi ikutan sebaliknya menjadi iktibar.”

Adun Chetok, Abdul Halim Abdul Rahman:
Sekiranya perceraian ini membabitkan perbezaan politik, pihaknya berusaha mendamaikan kedua-dua pihak. Pihaknya akan membuat penyiasatan kes perceraian itu sama ada melibatkan isu politik atau sebaliknya.


KD: Jika semalam KD marah benar dengan berita ini tetapi hari ini KD sudah berasa sedikit tenang. Selepas membaca beberapa kenyataan dan maklum balas dari beberapa pihak, KD berpendapat isu sebegini terlau sensitif untuk diperkatakan. Tambahan pula, apabila ia mengaitkan hubungan perkahwinan, ia pastinya ada sesuatu di luar pengetahuan dan jangkaan kita. Kini, terserahlah kepada tuan empunya badan untuk berbincang dan mengambil keputusan yang terbaik. Mohonlah petunjuk dari Yang Esa. Hanya Dia Yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu.

No comments:

Post a Comment