Wednesday, July 25, 2012

MAJLIS ULAMA UMNO PERLU ADA KUASA – PENGANALISIS POLITIK
Cadangan penubuhan Majlis Ulama Umno terus mendapat reaksi dari pelbagai pihak. Hari ini dalam laporan akhbar Sinar Harian, seorang penganalisis memberi pandangannya.

Dr Maszlee Malek berpendapat, penubuhan Majlis Ulama Umno perlu mempunyai kuasa untuk mencorakkan hala tuju parti bukan hanya menjadi alat parti dan pemimpinnya dalam isu berkaitan agama. Beliau turut mengingatkan, perkara itu perlu diperjelaskan kerana ada pihak tertentu dalam politik yang menjadikan golongan ulama sebagai alat untuk mereka memperjuangkan isu yang ada kaitan dengan Islam.

"Satu perkara lagi yang perlu diberikan perhatian ialah soal fahaman yang berbeza dalam parti itu. Fathul Bari (Mat Jahaya, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Umno yang mencadangkan penubuhan majlis ulama Umno) membawa fahaman dari Timur Tengah. Ini berbeza dengan golongan ulama sedia ada dalam Umno. Saya bimbang jika ianya boleh menimbulkan konflik atau persaingan dalam Umno sendiri," katanya.

Sehubungan itu kata beliau, mereka yang menganggotai majlis itu harus daripada kalangan yang dihormati oleh semua pihak.

KD: Agak bersetuju dengan pandangan Dr Maszlee. Ini kerana, sebagai parti terbesar di Malaysia, Umno perlu mempertimbangkan segala pendapat pro dan kontra sebelum melaksanakan sesebuah rancangan. 

No comments:

Post a Comment