Friday, February 22, 2013

MAHKAMAH HALANG MPS LUPUSKAN KAMERA AES

KUALA LUMPUR - Kontraktor kontroversi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) Beta Tegap Sdn Bhd menang permohonan semakan kehakiman terhadap Majlis Perbandaran Sepang (MPS).

Syarikat swasta itu mencabar notis MPS tahun lalu untuk melupuskan kamera mereka di lebuhraya PLUS dan SKVE dengan berhujah sebelum ini jalan tersebut merupakan jalan persekutuan yang tidak tertakluk di bawah kuasa Selangor.

Keputusan: Kerajaan Pusat adalah penguatkuasa sebenar

Keputusan Hakim Datuk Zaleha Yusof hari ini menyatakan kerajaan pusat adalah penguatkuasa sebenar untuk meluluskan pemasangan kamera AES dan bukannya kerajaan tempatan.

"Berdasarkan hujah di atas, saya berpendapat tempat dimana struktur AES dibangunkan adalah terletak di jalan persekutuan dan tidak jatuh di bawah bidang kuasa responden.

"Permohonan dibenarkan," kata hakim sambil menambah tiada arahan untuk membayar kos oleh kerana ini adalah kes berkait dengan kepentingan awam.

Semasa memberikan penghakimannya, hakim tersebut mengatakan isunya bukanlah sama ada lebuhraya terletak di atas tanah negeri atau persekutuan, setelah diperhatikan kedua-dua pihak tidak mempertikaikan jalan raya di tanah Selangor.

Beliau berkata kerajaan negeri di bawah "kewajipan perlembagaan" untuk tidak menghalang penjalanan kuasa eksekutif di negara ini oleh kerana lebuh raya adalah jalan persekutuan.

Jabatan Peguam Negara, yang bertindak sebagai pencelah dalam kes itu, minggu lepas berhujah bahawa Akta Pengangkutan Jalan 1987 menyatakan menteri kerja adalah pihak berkuasa sepatutnya yang mempunyai bidang kuasa untuk meluluskan permohonan untuk mendirikan AES di lebuh raya.

Hakim juga berkata hakikat tanah itu adalah tanah kerajaan tidak bermakna MPS adalah pemilik tanah.

"Kerajaan tempatan adalah satu entiti yang berbeza daripada kerajaan negeri," katanya.

Hakim juga berkata isu tidak mendedahkan perjanjian konsesi tidak relevan dalam kes ini.

Beliau merujuk kepada undang-undang kerajaan tempatan, sebelum mengatakan tiang AES adalah dianggap sebagai "bangunan".

Peguam Beta Tegap Alex de Silva minggu lepas berhujah tiada seorang pun yang munasabah akan mentafsir tiang AES dan kamera untuk menjadi sebuah "bangunan", apabila mencabar kesahihan notis MPS '.

MPS telah mendakwa "tiang" termasuk dalam takrif "bangunan" dalam Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974.

Jabatan Peguam Negara menafikan definisi dalam Akta, mendakwa tiang perlu disambungkan ke rumah, pondok, bangsal atau mana-mana kepungan beratap sebelum ia dianggap "bangunan."

Pada November tahun lepas, MPS telah mengeluarkan dua notis untuk mengarahkan Beta Tegap membuat permohonan rasmi untuk kebenaran perancangan bangunan, mendakwa penggunaan tanah negeri.

MPS akan rayu

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor, Ronnie Liu memberitahu pemberita MPS akan merayu keputusan ini, mengatakan terdapat keperluan untuk memastikan keselamatan struktur yang didirikan di atas jalan raya.

"Jadi, kita tentu ingin merayu kepada mahkamah yang lebih tinggi," kata Liu, mengatakan mesyuarat akan diadakan dengan MPS.

Pada 12 Disember tahun lalu, Beta Tegap memohon penangguhan keputusan MPS dan kemudian mendapat penangguhan dari Mahkamah Tinggi pada 19 Disember.

Dalam permohonan semakan kehakiman, Beta Tegap berkata MPS, melalui surat bertarikh November 19 tahun lepas, meminta syarikat memohon kebenaran untuk memasang tiang dan kamera AES di Km 301.7 Lebuhraya Utara-Selatan dan di Km 6.6 Lebuhraya Lembah Klang Selatan, kedua-duanya terletak di Dengkil, Sepang.

MPS, dalam surat bertarikh 6 Disember, mengarahkan syarikat itu untuk melupuskan semua kamera dalam tempoh 14 hari dari tarikh notis.. - The Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment