Wednesday, February 6, 2013

POLIS TURUNKAN STATISTIK JENAYAH - MYWATCH

PETALING JAYA— Pihak polis didakwa telah menurunkan lebih daripada separuh kadar statistik jenayah kebangsaan ragut dan rompakan tanpa senjata api daripada Januari hingga Oktober 2011, kata pemerhati jenayah MyWatch hari ini.

MyWatch turut mengedarkan kepada media satu dokumen dalaman daripada Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Bakri Zinin yang melaporkan 43,792 kes rompakan dan pecah rumah daripada Januari hingga Oktober 2011, berbanding angka 30,200 yang diumumkan pihak polis.

“Ragut dan samun tanpa senjata api merekodkan 17,882 kes, yang mana menunjukkan penurunan 10,558 kes,” kata Pengerusi MyWatch R Sri Sanjeevan dalam satu sidang media di sini.

Sanjeevan turut menggesa Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar untuk mendedahkan prosedur operasi standard bagi penahanan.

Tambahnya, pihak polis tersalah mengira kadar kes yang diselesaikan antara tahun 2011 dan 2012.

“Contohnya, dalam kes kecurian kenderaan, ia dikira selesai sebaik sahaja kenderaan itu dijumpai tanpa menahan suspek. Saya percaya ia bukan standard Interpol,” kata Sanjeevan.

Sanjeevan berkata bulan lepas kadar jenayah telah meningkat tahun lalu, dan kenderaan yang dicuri pada Julai-September pada 2012 meningkat pada kadar 3.5 peratus, atau 624 kes, berbanding tempoh sama pada 2011.

Beliau turut menegaskan kadar jenayah seperti ugutan, penculikan, penderaan diklasifikasikan sebagai jenayah bukan indeks, yang mana tidak termasuk dalam statistik jenayah.

Pihak polis memecahkan jenayah kepada dua bahagian, indeks dan bukan indeks — dengan yang sebelumnya dilaporkan sebagai jenayah perundangan yang mencukupi dan memberikan kesan kepada indikator situasi jenayah, yang mana diterima sebagai perkara kecil.

Bekas KPN, Tan Sri Musa Hassan, penaung MyWatch dalam sidang media hari ini berkata, pihak polis “perlu membuatkan rakyat merasakan jenayah telah menurun.”

“Jika kamu tidak dedahkan (statistik jenayah), rakyat akan merasakan ada sesuatu yang tidak kena,” katanya.

Musa sebelum ini menuduh kerajaan menyembunyikan fakta berkenaan kadar jenayah daripada orang awam. Namun polis pada Ogos lalu mendedahkan maklum balas kepada dakwaan-dakwaan daripada kadar statistik jenayah yang didakwa telah dimanipulasinya.. -Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment