Wednesday, July 4, 2012

PINDA PERLEMBAGAAN JIKA LAKSANA HUDUD
Kerajaan perlu meminda Perlembagaan Persekutuan ataupun membatalkan Akta Mahkamah Syariah jika mahu membenarkan undang-undang hudud dilaksanakan di mana-mana negeri di negara ini.

Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmod berkata, mengikut akta berkenaan yang dipandu Jadual 9 Perlembagaan Persekutuan, setiap negeri berkuasa untuk menggubal undang-undang berkaitan agama Islam dan penganutnya di negeri masing-masing.

Namun, bidang kuasa yang dibenarkan bagi undang-undang syariah adalah terhad kepada penganut Islam sahaja dan juga kesalahan yang melibatkan hukum syarak.

Menurutnya, kuasa diberi kepada negeri berkaitan undang- undang jenayah terhad dan hukuman mengikut undang-undang syariah juga terhad.

Tanpa pindaan Perlembagaan, kata Nik Ahmad Kamal, negeri yang menggubal undang- undang berasaskan hudud dan diluluskan Dun sekalipun, tidak akan dapat menguatkuasakannya.

Bagaimanapun kata Nik Ahmad Kamal, Kerajaan Negeri masih boleh melaksanakan hudud tanpa meminda Perlembagaan iaitu membatalkan Akta Mahkamah Syariah yang mengehadkan peruntukan hukuman enakmen syariah.

Apa pun kata Nik Ahmad Kamal, negeri yang telah mewartakan undang-undang syariah berasaskan hudud masih boleh meneruskan pelaksanaannya, namun pesalah yang ditangkap boleh mempersoalkan undangundang itu di Mahkamah Persekutuan.

No comments:

Post a Comment